تنسی ويليامز
تنسی ويليامز
خانه » تنسی ویلیامز

تنسی ویلیامز

تنسی ویلیامز

معمـار نوین تئـاتر آمریکــــا

تنسی ویلیامز در بیست و ششم مارس سال ۱۹۱۱ در می سی سی پی آمریکـا به دنیـــا آمد و از همان جوانی، استعداد خـارق العـاده خود در نویسندگی و به خصوص نمایشنامه نویسی را نشان داد و بعدها توانست به شهرتی جهانی دست پیدا کند. تنسی ویلیامز جوایز زیادی در زمینه خلق آثار نمایشی دریافت کرده است.

پـر واضح است بودن در دنیای ادبیـات و تئاتر بدون خواندن و بررسی آثار ویلیامز ناممکن است زیرا او نه تنها روی ادبیات بلکه روی مطالعات روانشناسی و جامعه‌شناسی نیز تاثیرگذار بوده‌است. او نویسنده‌ای بـاهوش و در عین حال حساس بود که خوشبختانه در زمان حیاتش ارزش واقعی‌اش شناخته شـد.

در ۱۹۲۸، اولین‌ داستان‌ او در مـجله‌ «وایـرتیلر» به‌ چاپ رسید. چندسال‌ بعد زمانی‌ کـه بـرای بار دوم به‌ دانشگاه می‌رفت، شروع به خواندن آثار نویسندگانی‌ چون: «دی. جی. لاورنس»، «هـارت کـرین»، «لورکا»، «رمبو»، «ریلکه» و «ملونی» کـرد، و آنچـنان تحت‌تأثیر آنان‌ قـرار گـرفت که به ســـادگی مـی‌توان‌ مـتوجه تأثیرشان در نوشته‌هایش شد.

او هـنگامی که دوره ی اول دانشگاهش را مـی‌گذراند، نـمایشنامه‌ کوتاهی‌ بنام «قاهره، شانگهای، بمبئی» نوشت‌ که‌ در یک تئاتر جمع‌وجور محلی اجرا شد. این‌ نمایشنامه کـمدی هـمچون بـسیاری دیگر از تک‌پرده‌هایی‌ که در دوران دانشجویی نوشته بـود هـرگز چــاپ‌ نشد.

سال ‌ ۱۹۴۴سـال موفقیت‌ کامل تنسی ویلیامز بود: در ۲۶ دسامبر ۱۹۴۴ نمایشنامه ‌ «باغ‌وحش‌ شیشه‌ای» در شیکاگو و یک سال بعد همین اثر در نیویورک بر صحنه آمد و از آن به‌ بعد، آثار ویلیامز همیشـــه توأم با موفقیت بود.

آثــــار مهم تنسی ویلیامز

ویلیامز با نمایشنـامه‌های مهمی چون «باغ وحش شیشه‌ای»، «اتوبوسی به نام هوس»، «گربه روی شیروانی داغ» و «پرنده شیرین جوانی» زیر و بم تئـــاتر آمریکا را تغییر داد.

وی جــایزه ی پولیتزر را در سال ۱۹۴۸ برای اتوبوسی به نام هوس A Street Car Named Desire و برای گربه روی شیروانی داغ Cat on a Hot Tin Roof در سال ۱۹۵۵ دریافت کرد. علاوه بر آن باغ وحش شیشه ای The Glass Menagerie در سال ۱۹۴۴ در شیکاگو و سال ۱۹۴۵ در نیویورک و شب ایگوانا The Night of Iguana در سال ۱۹۶۱، جایزه منتقدان نمــــایش نیویورک را دریافت کردند.

از دیگر آثار وی می توان به پرنده شیرین جوانی Sweet Bird of Youth، ناگهان تابستان گذشته Suddenly Last Summer، طوفان بهاری  Spring Storm، جدال فرشتگان Battle of Angels اشاره کرد.

نمایشنامه خال گل سرخ The Rose Tattoo نیز در سال ۱۹۵۲ جایزه تونی Tony را دریافت کرد. در سال ۱۹۸۰ ریاست جمهوری وقت آمریکا جیمی کارتر مدال آزادی را به وی تقدیم کرد.

دانلود نمایشنامه باغ وحش شیشه ای

دانلود نمایشنامه اتوبوسی به نام هوس

 

آثــــار مهم تنسی ویلیامز
آثــــار مهم تنسی ویلیامز

 

کارکـــتر های ویلیامز

تاریخ ادبیــات معاصر می‌گوید شروع نمایشنامه‌نویسی مدرن با نمایشنـامه «ارکـان جامعه» هنریک ایبسن نویسنده نروژی در سال ۱۸۷۷ بوده‌است؛ اما پس از او نمایشنامه‌نویسان بزرگی پا به عرصه گذاشتند که بی‌شک یکی از مهم‌ترین‌ها، «تنسی ویلیامز» آمریکایی بود. اما چرا؟ چه می‌شود که یک نمایشنامه‌نویس به یک باره آثاری خلق می‌کند که هنــــوز بعد از گذشت سالهـــا خواندنی و پر طرفدار است؟

نمی‌توان تاثیر «چخوف» را روی تنسی ویلیامز نادیده گرفت. کما اینکه او با یکی از نمایشنامه‌هایش به نام «دفتر یادداشت تریگورین» برداشتی آزاد از مرغ دریایی کرده‌است اما حسرت گذشته از ویژگی‌های بارز آثار هر دوی آنهاست؛ هر دو در نشان دادن زمینه‌ای کامل و بیان بیگانگی انسانها و سرد بودن روابط و همچنین تجسم زندگی کاراکترهایی ضعیف، قدرت فوق العاده‌ای دارند. به واقع می‌توان گفت درونمایه اصلی آثار ویلیامز حسرت گذشته، دروغگویی و بررسی روابط پیچیده‌ی خانوادگی بین زن و مرد، خواهر و برادر، فرزند و والدین است که این هم نشات گرفته از زندگی خود اوست. علاوه بر آن به ارجاعات شکسپیری هم می‌توان اشاره کرد؛ حضور جادوگران در بعضی از کارهایش (خال گل سرخ) و همچنین استفاده از فضاهایی گوتیک‌وار، توجه به اسطوره‌ها و مونولوگ رو به مخاطب (نزول اورفیوس) و همین طور تکنیک راوی در «باغ وحش شیشه‌ای» که برگرفته از برتولت برشت است.

مهـم‌ترین خصیصــه‌ی آثار ویلیامز

به جرات می‌توان گفت همـــواره مهـم‌ترین خصیصــه‌ی آثار تنسی ویلیامز، شخصیت‌پردازی منحصر به فرد و زنده کردن کاراکترهایی با بیماری‌های روانی پنهان و با گذشته‌ی مشقت‌بار است و یا کاراکترهای رانده‌شده از اجتماع که اکثرا به گونه‌ای متفاوت از اجتماع بریده‌اند. اتفاقـــا هر کدام از آنها وابستگی‌ای به هنر دارند یا عموما شاعرند.

او در کارهایش شاعرانگی دارد و سر و کارش با احساسات است. درام‌هایی که تنسی ویلیامز نوشته است، کامل هستند؛ شخصیت‌پردازی، پلات یا طرح، صحنه‌ها، کشمکش‌ها، موسیقی و استفاده از تمام حس‌ها در آثار او خوانده می‌شود.

آثار او در حیطه نقد فمینیستی هم می‌گنجد؛ او در همه کارهایش زنی برابر و هم‌پایه با مرد دارد. زنانی که توانایی کنش دارند؛ لیدی در «نزول اورفیوس» با راه انداختن شیرینی‌فروشی سعی دارد گذشته را احیا کند، آلما در «تابستان و دود» با تمام عشقی که به جان دارد، در نهایت او را تغییر می‌دهد، حتی زنانی که با توجه به پلات، اشتباهات جبران‌ناپذیر می‌کنند مانند سرافینا «خال گل سرخ» یا آماندا «باغ وحش‌شیشه‌ای» باز هم دارای یک ارزش برابر با مردان درام هستند.

 

در همین ارتباط : بهترین آثــار آلـفرد هیچکــــاک

 

زنـان در نمایش نامه های تنسی ویلیامز

جهان آثار او گاهی آنچنان غیرواقعی می‌شود که می‌توان اثر را در زمره آثار سوررئالیستی برشمرد، در عین حال به گونه‌ای ملموس و باورپذیر در خور یک درام رئالیستی. نمایشنامه‌های بلند او عموما چهار کاراکتر اصلی دارد که دایره‌وار دور هم می‌چرخند، با رفتن یا مردن یکی از آنها، مثلثی ناپایدار تشکیل می‌شود؛ در نمایشنامه‌های کوتاه او از ابتدا این مثلث متزلزل وجود دارد.

درگیری زنان آثار او، همیشه با ذهن و بدنشان است، زنانی مانند آلما در «تابستان و دود»، بلانش در «اتوبوسی به نام هوس»، سرافینا در «خال گل سرخ»، لیدی در «نزول اورفیوس»، مگی در «گربه روی شیروانی داغ» و ماکسین و هانا در «شب ایگوانا». آنها یا اخلاق را برمی‌گزینند و پشت پا به بدن و غریزه می‌زنند و در نقطه صفر می‌مانند که در نهایت پشیمانی برایشان می‌آورد و با رفتن به نقطه صد جبران می‌کنند و یا در نقطه صد هستند و کم‌کم ذهن و بدنشان متلاشی می‌شود.

پرداختن به اصول اخلاقی عمدتا در زنان آثار تنسی ویلیامز دیده می‌شود گرچه در جایی کاراکتر‌هایی هم هستند که خلاف این عمل می‌کنند. در هر نمایشنامه علاوه بر زنی اخلاق گرا، حضور زنی بی‌بندوبار هم قطعی است. همین تناقضات کشش مخاطب را برای خواندن آثار او بیشتر می‌کند: تناقض بین باکره‌ها و فاحشه‌ها، مردان عاصی و مردان ترسو، مادران سلطه‌جو و پدران بی‌تفاوت.

 

اتوبوسی به نام هوس
اتوبوسی به نام هوس

 

کارکـــتر های روان پریش

ویلیامز در تمامی آثارش کاراکتری روانپریش خلق کرده‌است که گذشته‌اش تاثیر به سزایی در حال او داشته است. همان کاراکتر روان‌رنجور یا صداقتی دارد که کسی باور نمی‌کند و یا آنقدر در دنیای رویایی خودش غرق شده که فاصله‌ی بین رویا و حقیقت را تشخیص نمی‌دهد و مدام دروغ می‌گوید. از منظر روانشناسی فروید، همه‌ی کاراکترهای اصلی آثار تنسی قابل بررسی هستند بدین منوال که نهاد و خودآگاه و ناخودآگاه کاراکتر در رفتار و صحبتهایش نمود پیدا کرده، بارزترین مثال «بلانش» است. بلانش زنی است که سبب شده شوهر جوان و همجنسگرایش خودکشی کند و او بعد از آن با شاگرد نوجوان خودش روی هم می‌ریزد، از جامعه طرد می‌شود و در نهایت توسط شوهر خواهرش به تیمارستان فرستاده می‌شود.

رقابت ناهشیار پسر با پدر یا مردی دیگر برای جلب توجه مادر و یا تلاش دختر برای انتقام گرفتن از همسری که پدر را کشته‌است در جهت دست یافتن به رضایت پدر و یا تلاش مادر در زیر سلطه قرار دادن پسر (ناگهان، تابستان گذشته) قطعا اشاره مستقیم به عقده ادیپ و الکترا که از روانکاوی فروید نشات می‌گیرند، دارد. البته تکرار تم و کاراکترها از تنوع در آثار ویلیامز کم کرده‌است. زنان رنجیده، مردان خیانتکار، دختران مالیخولیایی و بیمار و خانواده‌های خودخواه و پول‌پرست همواره در بستری از خاطرات گذشته، قضیه‌ی ارث و میراث، موضوع خیانت و وفاداری، ناکامی و انتقام می‌چرخند تا جایی که گاهی بدون خواندن نام نویسنده، می‌توان حدس زد اثر، از آنِ تنسی ویلیامز کبیر است.

 

در همین ارتباط : بهترین فیلم های وودی آلن

 

تنسی ویلیامـــز، فیلمنامه نویسی معتبر

تنسی ویلیامز به عنـــوان فیلمنامه نویس هم دارای اعتبار زیادی بود؛ کارگردانان مشهوری چون الیاکازان و ریچارد بروکز نوشته های او را به فیلم برگرداندند و هنرپیشگان سرشناس زمان در آن فیلم ها حضور یافتند.

در اتوبوسی به نام هوس بازیگران قدرتمندی چون مارلون براندو و ویوین لی شرکت داشتند، و در گربه روی شیروانی داغ الیزابت تیلور و پل نیومن بازی کردند.

توجه کارگردانان سینما به این آثار ویلیامز را شاید بشود به حساب خط داستانی این نمایشنامه ها گذاشت. نمایشنامه گربه روی شیروانی داغ هم بر اساس موقعیت اجتماعی اشخاص بنا شده و هم دارای خط داستانی است.

در تاریخ سینما که البته همواره مدیون داستان بوده است، نمایشنامه های کمتری شانس برگردانده شدن به فیلم را داشته اند. یکی از دلایل آن محدود بودن مکان در نمایشنامه است درحالی که سینما به تنوع و تعویض مکان خیلی اهمیت می دهد. به این دلیل اقتباس های سینمایی بیشتر، از رمان به فیلم بوده است.

تنسی ویلیامز سرانجام در سال ۱۹۸۳ در نیویورک درگذشت یا خودخواسته به زندگیش پایان داد، در شبی که از ملال آن عــاجز شده بود و دیگر علاقه ای به ادامه ی زندگی نداشت.

 

 


 

 

سامانه سینمای ایران

 

تنسی ویلیامز

سینمای ایران، عبارتی است برای توصیف فیلم های سینمایی محصول ایران، نه فیلم های فارسی. شما عزیزانِ علاقمند به سینمای ایران، می توانید جهت آشنایی با بیوگرافی بازیگران مشهور و کسب اطلاعات دیگر، با این سامانه تماس گرفته و از مطالب مختلف این سامانه بهره مند شوید.

 

سامانه سینمــــــا

 

 

نظر دهید

بیشترین نظرات دریافتی