بازی مافیا
بازی مافیا
خانه » بازی مافیا

بازی مافیا

معرفی بازی مافیا

« بازی مافیا » یک بازی گروهی استراتژیک است که متشکل از ۲ تیم می باشد؛ تیم اقلیت مافیا که از نقش یکدیگر آگاه هستند و تیم اکثریت شهروندان اما نا آگاه از نقش ها. مافیا یک بازی جدی و بسیار فکری، تلفیقی از روانشناسی و دقت تحلیل و موشکافی منطقی و در عین حال فوق العاده هیجان انگیز است.

اولین بار  بازی مافیا در سال ۱۹۸۶ در بخش روانشناسی دانشگاه مسکو بازی شده ‌است و پس از آن در کلاس‌های درس، خوابگاه‌ها و اردوگاه‌های تابستانی دانشگاه پخش شده ‌است. «دیمیتری دیویدف» به عنوان سازنده این بازی معرفی شده‌است.

این بازی به سرعت در سایر مدارس و دانشگاه‌های شوروی محبوبیت پیدا کرد. در دهه ۱۹۹۰ این بازی به اروپا و پس از آن به ایالات متحده آمریکا راه یافت. مافیا در اوایل دهه ۸۰ شمسی وارد ایران شد. وب سایت about.com بازی مافیا را به عنوان یکی از «۵۰ بازی برتر تاریخی و فرهنگی» ایجاد شده از سال ۱۸۰۰ تا به حال معرفی کرده‌است.

 

استراتژی بازی مافیا
استراتژی بازی مافیا

 

روند بازی مافیا

این بازی نیاز به یک بازیگردان یا همان خدا دارد که خود بازی نمی‌کند و فقط مدیریت بازی را بر عهده دارد. خدا ناظر بر اعمال تمام بازیکنان است. در ابتدا، خدا نقش هر یک از افراد را به‌طور مخفیانه مثلاً با پخش کارت تعیین می‌کند. بدون اجازه ی خدا کسی حق صحبت کردن را ندارد. در هنگام بازی اگر تخلفی رخ دهد خدا می‌تواند فرد متخلف را از بازی اخراج ‌نماید.

در واقع وظیفه ی اصلی خدا مبارزه با ترول‌ها (خرابکارها و متقلبان) و اجرای روند درست بازی می‌باشد. تقلب، قاتل این بازی خواهد بود. چون زمانی که شما از نقش های دیگران با تقلب خبردار شوید  دیگر ادامه بازی بی معنی خواهد بود.

 

استراتژی بازی

در این بازی بی‌گناهان، متهم و حتی کشته می‌شوند (از بازی بیرون انداخته می‌شوند) در حالی که مافیای اصلی (گروه آگاه) تلاش می‌کنند تا دیگران (اکثریت ناآگاه) را متقاعد کنند که خودشان قاتل نیستند. مجرمان واقعی در این بازی ممکن است به دروغ خود را راستگو معرفی کنند و پلیس راستگو باید در مقابل بتواند دست مافیا را رو کند و شهروندان را متقاعد کند تا علیه مافیا دست به کار شوند. هدف در این بازی زنده ماندن تا پایان بازی می باشد.

گروه شهروندان تنها از تعداد افراد مافیا آگاه هستند. نقش های بازی به وسیله ی خدای بازی به‌طور مخفیانه تقسیم می شوند. هر بازیکن نقش خاصی دارد که با توجه به آن، می باید در بازی حضور پیدا کند. به طور معمول یک مافیا هم تیمی های خود را می شناسد ولی یک شهروند فقط از شهروند بودن خود آگاه است و هیچ اطلاعی نسبت به مابقی نقش ها ندارد؛ چه دیگر شهروندان چه افراد مافیا.

بازی تا جایی ادامه می‌یابد که همه مافیاها حذف شوند (برد شهروندان) یا تعداد مافیاها و شهروندان برابر شود (برد مافیا).

 

فاز شب و فاز روز

بازی در ۲ فاز روز و شب انجام می شود. در فاز شب بازی، افراد مافیا به صورت مخفیانه با مشورت یکدیگر یک شهروند را می‌کشند. همچنین دیگر نقش های بازی، از جمله پلیس یا پرستار که در تیم شهروندان هستند هم در فاز شب، جداگانه گزینه کشتن یا درمان خود را به خدا اعلام می کنند. این مشورت ها بدون صحبت و به گونه ای انجام می شود که کسی صدای آن ها را نشنود. در فاز روز تک تک بازیکنان صحبت میکنند، تا با توجه به صحبتهای سایر بازیکنان، اعضای تیم مافیا را شناسایی کنند و سعی کنند برای حذف یک مظنون به توافق برسند. در صورت توافق اکثریت بازیکنان در رای گیری، در هر روز بازی یک نفر از بازی حذف می شود.

 

نقش های بازی مافیا

در بازی مافیا نقش های زیادی وجود داد که متناسب با تعداد افراد بازی انتخاب می شوند. مافیاها، شخصیت‌های سیاه مستقل، شهروندان، قاتل، گرگ نما، جوکر، تیم الهه عشق و … که هر کدام از این گروه‌ها نقش‌های مختلفی دارند.

 

نقش های بازی مافیا
نقش های بازی مافیا

 

( پدرخوانده رئیس مافیا )

مهم ترین شخصیت گروه مافیا می باشد که در فاز شب با مافیاهای خود بیدار می‌شود. انتخاب آن که گروه مافیا در فاز شب چه کسی را حذف کند با رئیس مافیاست. استعلام گادفادر منفی است ( یعنی شخصیتش در فاز شب برای هیج کس فاش نخواهد شد ) و تیر اسنایپر (sniper) در او اثر ندارد. شخصیت مقابل مستقیم ندارد چون هیچ شخصیتی قدرت مقابله ی تنهایی با رئیس مافیا را ندارد.

 

نقش‌های تیم مافیا

گروه مافیا شامل پدرخوانده، مافیای ساده، تروریست و فاحشه می باشد که شب بیدار می‌شوند.

مافیای ساده: در فاز شب به همراه پدرخوانده بیدار می‌شود.

[شخصیت مقابل در فاز شب: کاراگاه. اسنایپر. ]

 

تروریست: یکی از افراد تیم مافیا است که اگر در فاز شب از بازی خارج شود. اسم یک نفر را به خدا می‌دهد تا او نیز به همراه تروریست از بازی خارج شود. اگر در فاز روز از بازی خارج شود کاری انجام نمی‌دهد.

[شخصیت مقابل در فاز شب: کاراگاه. اسنایپر.]

 

فاحشه: یکی از نقش‌های تیم مافیا است که هر شب اسم یک نفر را به «خدا» می‌دهد. شخص مورد نظر اگر از شهروندان بازی باشد عملکرد آن در شب از بین می‌رود. سه بار می‌تواند از قدرت خود استفاده کند.

اگر اسم دکتر بازی را بدهد سیو دکتر عمل نمی‌کند. اسم کارآگاه را بدهد خدا در جواب استعلام کارآگاه جواب مثبت نمی‌دهد. اگر اسم اسنایپر بازی را بدهد و اسنایپر تیر زده باشد از سمت اسنایپر شلیکی صورت نمی‌گیرد.

[شخصیت مقابل: کاراگاه. اسنایپر .ساقی.]

 

ناتاشا: یکی از مافیاهای مستقل بوده که می‌تواند یکی از شهروندان یا مافیاها را را در شب انتخاب کند و ان فرد در روز بعد لال است روز بعد لال است (حق صحبت کردن ندارد و کسی نمی‌تواند به او رای دهد مثل اینکه آنجا نیست). پس از بیرون رفتن کشیش یک شب در طول بازی می‌تواند خودش را لال کند.

[شخصیت مقابل: کشیش. کاراگاه. اسنایپر. ساقی. نانوا]

مافیای مستقل کسی است که شب با رئیس مافیا بیدار نمی شود و از تصمیمات آن ها اطلاعی ندارد. اما عضوی از تیم مافیاست.

 

* * *

 

نقش‌های شهروندی (سفید)

شامل پلیس یا اسنایپر ، کارآگاه ، دکتر یا پرستار، فراماسون، روئین‌تن، کشیش، ساقی و … به عنوان اکثریت ناآگاه بازی می‌کنند.

 

کارآگاه

یکی از شخصیت‌های مهم سفید است که در فاز شب، با ندای خدا بعد از شخصیت‌های سیاه بیدار می‌شود و یک نفر را به عنوان مافیا حدس می‌زند (از خدا می پرسد) که از سیاه یا سفید بودنش مطلع شود. در صورتی که فرد یکی از اعضای تیم مافیا باشد، خدا جواب مثبت به استعلام او می‌دهد. فقط رئیس مافیا استعلام منفی دارد. در صورتی که استعلام مافیایی را بگیرد در روز بعد باید به گونه‌ای که شخصیتش افشا نشود مافیا را برای دیگر افراد مشخص کند زیرا این شخصیت نقش‌های مقابل زیادی دارد.

 

کشیش

در فاز شب با ندای خدا، پس از ناتاشا بیدار می‌شود و یک نفر را که حدس می‌زند لال شده باشد را انتخاب می‌کند که لال نباشد.

 

اسنایپر یا پلیس

در فاز شب، با ندای خدا بیدار می‌شود و یک نفر را که حدس می‌زند مافیا باشد را انتخاب می‌کند که کشته شود. هر شب ۱ الی ۲ تیر می‌تواند شلیک کند.

 

رویین‌تن

شهروندی است که در فاز شب قابل کشته شدن نیست؛ و فقط در روز می‌توان او را از جریان بازی خارج کرد. می‌تواند یک شب در طول بازی یک نفر را انتخاب کند و قدرتش را برای آن شب به او بدهد؛ اگر آن شخص تیر بخورد از بازی خارج نمی‌شود ولی رویین‌تن از شب بعد قابل کشته شدن است.

 

فراماسون

از شخصیت‌های شهروندی است که در فاز شب با ندای خدا بیدار می‌شود و می‌تواند یکی از بازیکنان که احتمال می‌دهد شهروند باشد را انتخاب کند و با او لینک کند. خدا به بازیکن انتخاب شده توسط فراماسون به گونه‌ای که کسی متوجه نشود دست می‌زند، آن بازیکن چشم را باز می‌کند و ۲ نفر یکدیگر را شناسایی می‌کنند. (منظور از این حرکت شناسایی شهروندان به صورت مخفیانه می‌باشد) در شب‌های بعد به همین ترتیب ۲ نفر می‌توانند چشم‌ها را باز کنند و با نفر سوم لینک کنند و ۳ نفر یکدیگر را بشناسند. سه نکته دارای اهمیت است:

در هنگام لینک کردن در فاز شب افراد تنها می‌توانند یکدیگر را به عنوان عضوی از شهروندان شناسایی کنند و حق فاش کردن هویت اصلی خود را ندارند.

در صورتی که فراماسون یا فراماسون‌ها اشتباهاً با یک مافیا لینک کنند همه فراماسون‌ها کشته می‌شوند در حالی که آن مافیا زنده می‌ماند، در این صورت خدا تعداد تمام حذف شدگان از بازی را نام برده و فقط اعلام می‌کند قتل‌عام فراماسونی یا مرگ فراماسونی صورت گرفته‌است.

اگر فراماسون اصلی به هر نحوی از بازی حذف شود در شب‌های بعد سایر فراماسون‌های لینک شده به عنوان فراماسون بیدار نمی شوند یا قدرت لینک کردن ندارند.

 

ساقی

یکی از شخصیت‌های مهم و تأثیر گذار سفید است که می‌تواند تأثیرات زیادی بر بازی بگذارد. در ابتدای فاز شب خدا ساقی را بیدار کرده و ساقی بر روی یکی از افراد شات (پیک) می‌ریزد و تأثیر کار آن فرد را در شب خنثی یا معکوس می‌نماید. اگر روی گاد فادر بریزد تیر گاد فادر به کسی نمی‌خورد مگر آنکه گاد فادر متقابلاً ساقی را بزند (تیر گادفادر از شات ساقی قوی تر است)

اثر شات ساقی بر روی دیگر شخصیت‌ها:

دکتر کسی را نمی‌تواند نجات دهد.

استعلام کاراگاه برعکس به او گفته می‌شود.

ناتاشا نمی‌تواند کسی را لال کند و خودش لال می‌شود.

روئین‌تن اگر تیر بخورد می‌میرد.

 

دکتر یا پرستار

در فاز شب، با ندای خدا بیدار می‌شود و یک نفر را انتخاب می‌کند که از خطر کشته شدن نجات یابد به اصطلاح save می‌کند. به تعداد تیرهای زده شده توسط تیم مافیا در هر شب می‌تواند save انجام دهد.

 

* * *

شخصیت‌های مستقل

این شخصیت‌ها نه سفید هستند و نه سیاه به صورت مستقل از شهروندان و مافیاها بازی می‌کنند و هر کدام قدرت‌های خاص خود را دارند.

 

جوکر

شخصیتی نه سفید و نه سیاه است اگر در رای‌گیری از بازی حذف شود برنده بازی جوکر است. اگر در شب حذف شد از بازی خارج می‌شود

 

الهه عشق

از شخصیت‌های جالب بازی است که می‌تواند به جذابیت بازی کمک کند به این صورت که در مرحله شب می‌تواند دو نفر را به گاد معرفی کند که پس از خوابیدن الهه عشق به عنوان LOVERS به هم معرفی می‌شوند این دو نفر خارج از بُعد مافیا و شهروند بودن با حفظ شخصیت قبلی به عنوان LOVERS (عاشق و معشوق) به بازی ادامه می‌دهند که در صورتی که یکی از آن‌ها به هر نحوی از بازی خارج شود دیگری نیز ار بازی حذف می‌گردد. همچنین الهه عشق و دو عاشق در یک تیم هستند و در صورتی که LOVERS در انتهای بازی در بازی باقی‌مانده باشند. تیم الهه عشق (Cupid and LOVERS) برنده بازی است. الهه عشق پس از نشان دادن دو نفر به گاد در شب‌های بعد هر شب یک نفر را انتخاب می‌کند در صورتی که آن شخص در آن شب به یکی از افراد تیم او شلیک کند گلوله او بی‌اثر خواهد بود.

هیچ تیری بر خود الهه عشق تأثیر ندارد، مست نمی‌گردد ولی اگر lovers از بازی خارج شوند الهه عشق تنها در بازی خواهد ماند و از آن پس قدرتش را از دست خواهد داد و اگر تیر بخورد می‌میرد. در ادامه روند بازی می‌تواند به نفع هر تیمی در رای‌گیری شرکت کند.

 

گرگینه

گرگ نما یا یکی از شخصیت‌هایی است که به عنوان تیم سوم به بازی وارد می‌شود و کم‌کم قدرت می‌گیرد. استعلام گرگ نما منفی است. مست نمی‌گردد. تیر نمی‌خورد (فقط تیر کیلر. بمب). بازی گرگ نما دارای سه فاز است. ۱_ تسخیر ۲_ ترقی کردن ۳_ استعلام گرگینه‌ها، به این صورت که گرگ نما شب سوم (شبِ اولِ گرگ نما) با ندای «گاد» بیدار شده و (هر سه شب یک بار) یک نفر را به گرگینه تبدیل می‌کند. فرد تسخیر شده بدون این که بداند یک گرگینه محسوب می‌شود و هر عملی که در فاز شب روی افراد دیگر انجام دهد آن‌ها هم گرگینه می‌شوند. در شب دوم گرگ نما بیدار نمی‌شود ولی تیم او در حال رشد و ترقی است. در شب بعد گرگ نما می‌تواند استعلام گرگهای خود را از «گاد» بگیرد تا بداند چه کسانی گرگینه شده‌اند و چند نفر دارد تا از تسخیر مجدد گرگینه خودداری شود یا بداند انتخاب اول او تسخیر نا پذیر بوده‌است و بتواند در فاز روز از گرگینه‌ها در رای‌گیری حمایت کند. تا پایان بازی این روند برای گرگینه ادامه خواهد داشت. کیلر، گاد فادر و درمانگر توسط گرگ نما تسخیر نمی‌شوند.

اگر گرگ نما شخصاً گرگ آلفا را به گرگینه تبدیل کند «گاد» هر دو را بیدار می‌کند، گرگ آلفا دیگر جزو تیم مافیا نخواهد بود و با گرگ نما بیدار خواهد شد.

 

گرگ آلفا همچنین می‌تواند قدرت خود را به گرگ نما بدهد تا گرگ نما در شبِ تسخیر (شب اول گرگ نما) به جای یک نفر دو نفر را تسخیر کند بهترین انتخاب برای گرگ نما پیدا کردن گرگ آلفا است. اما اگر گرگ آلفا بوسیله یکی از گرگینه‌ها تبدیل شود «گاد» گرگ آلفا و گرگ نما را با هم بیدار نمی‌کند و در شب استعلام نیز گرگ آلفا را به گرگ نما اعلام نمی‌دارد تا مبادا شانس تبدیل مستقیم از گرگ نما گرفته شود. گرگ نما در صورتی بازی را می‌برد که تعداد گرگینه‌ها از تعداد نصف افراد شرکت‌کننده یکی بیشتر باشد.

 

در زیر می توانید ویدیوی آموزشی نحوه ی بازی مافیا را تماشا کنید . 

 

برای پیروزی در بازی مافیا روش‌های متفاوتی وجود دارد، خونسردی و دقت به بازی یکی از عوامل مؤثر در این بازی است. مافیا یکی از بازی‌هایی است که به فرد چگونگی شرکت در بحث‌های گروهی، بیان نظر و تفکر خود در جمع، و استراتژی‌های فردی و گروهی را می‌آموزد.

 


 

سامانه مسابقه اطلاعات عمومی

نحوه بازی مافیا

مسـابقه اطلاعات عمومی، یکی از رایج ترین مسـابقاتی است که در همه کشـورهای جهان برگزار می شـود و شـرط پـیروزی در آن، داشـتن اطـلاعات عمومی قوی جهت پاسـخگویی به سـؤالات است. در این سامانه، یکی از جذاب ترین مسابقات اطلاعات عمومی را برایتان طراحی و اجرا کرده ایم تا شما مشترکین گرامی بتوانید میزان اطلاعات خود را محک بزنید، هیجان را تجربه کنید و از همه مهمتر، در قرعه کشی ده ها سکه طلا شرکت نمایید.

 تماس با سامانه از طریق تلفن همراه : ۹۹۲۲۴۴۷۴

 

 

نظر دهید

بیشترین نظرات دریافتی